lunes, 22 de marzo de 2010

150è aniversari de l'arribada del ferrocarril a Malgrat

El dia 3 de desembre de 2009 es complia 150 anys de l'arribada del ferrocarril a Malgrat. Evidentment l'arribada del ferrocarril no va ser en el seu moment un esdeveniment engrescador per als malgratencs; més aviat va suposar un seriós problema per a un sector de la població que veia perillar els seus llocs de treball. Recordem que a Malgrat, a mitjans del segle XIX, hi havia una gran tradició marinera i el transport de cabotatge era molt important per a l'economia local. Gairebé un 10% de la població activa depenia d'aquesta activitat. Per això, no és estrany que veiessin aquest mitjà de transport, més ràpid i econòmic com un fort competidor.
Poc temps després de la inauguració de la línia fèrria Barcelona-Mataró, la Junta Directiva de la Companyia es plantejà el perllongament del trajecte fins a Arenys de Mar. Si en el seu moment els problemes per dur a terme el projecte de Miquel Biada foren nombrosos, aquest allargament de la línia no estaria mancat de dificultats. La segona guerra carlina, desenvolupada fonamentalment a Catalunya, la crisi econòmica i les dificultats administratives i de concessió, retardaren l'inici de les obres de perllongament del carril de ferro.
Finalment, el 10 de gener de 1857, es varen inaugurar els 9,7 quilòmetres de via entre Mataró i Arenys de Mar.
L'objectiu en un primer moment era arribar fins a Girona, però en la Junta General d'Accionistes celebrada el dia 20 d'octubre de 1857, s'aprovà per unanimitat el projecte de fer arribar la línia fins a França. Per això, la Companyia sol·licità de l'Administració altre perllongament fins a la riera de Santa Coloma d'acord amb la llei de 15 de juliol de 1857. La concessió d'aquest tram fou atorgada per Reial Ordre de 26 de febrer de 1859.
A la memòria de la Junta General d'Accionistes d'aquell any es recull en detall el procés seguit i es dóna compte de l'estat en què es troben les obres.
Les majors dificultats per a la construcció d'aquests 27,9 quilòmetres de via eren les obres per fer el túnel sota el Turó de Capaspre de Calella, el setembre de 1857, i el pas del riu Tordera. Per solucionar-ho es va encarregar a una empresa de Manchester la construcció d'un pont de ferro de 200 metres de llarg i amb un pes de 1.100 tones.
El trajecte d'Arenys a Tordera fou beneït solemnement el dia 3 de desembre de 1859. Segons un cronista de l'època, la majoria d'assistents a l'acte d'inauguració no varen regatejar elogis al magnífic pont sobre el riu. Des d'aquest dia, el poble de Malgrat quedava enllaçat per tren amb Barcelona i Tordera.

No hay comentarios:

Publicar un comentario